Spørsmål og svar
Her kan du finne svar på de vanligste spørsmålene vi får angående renovasjon.
Hvorfor ble ikke avfallet mitt hentet?
Står dunken din mer enn 5 meter fra veien? Hvis den gjør det kan det være årsaken til at avfallet ditt ikke er tatt med.
Er det overfylt, eller feil type avfall i feil dunk?
Er det forsvarlig måket og/eller strødd?
Står dunkene lett synlig og innen for avstandsgrensen?
Setter du frem dunken på tømmedag, skal den stå fremme fra kl 06.00. om vi skal garantere tømming, selv om vi "vanligvis" ikke er der før senere på dagen. Det hender vi må endre på rutene.
Sjekk på siden her om det kan ligge driftsmeldinger som forklarer årsaken.
Har du fortsatt ingen forklaring på hvorfor avfallet ikke er hentet bes du ta kontakt med oss på telefon 32086110 eller epost firmapost@hallingdalrenovasjon.no
Når blir det levert ut sekker til returplast?
Returplastsekker leveres ut om våren i Hallingdal og om høsten i Krødsherad.
Har du ikke fått sekker bes du ta kontakt med oss så snart som mulig.
Er du tom for sekker mellom utleveringer kan det hentes på lokalt avfallsmottak.
Hvorfor sorterer vi ikke matavfall?
Per i dag blir matavfallet energigjenvunnet sammen med øvrig restavfall i vårt eget energigjenvinningsanlegg.
Utsortering av matavfall vil komme, etter planen innen 2023. Både for de som har henteordning og for de som leverer avfallet sitt på returpunkter.
Blir kildesortert avfall blandet sammen på renovasjonsbilene?
Nei! De fleste gangene henter vi bare en type avfall om gangen. Papir og plast blir derimot hentet samtidig. Da benytter vi oss av at renovasjonsbilene har to kammer og samler inn papir i det ene kammeret og plast i det andre.
Papir og plast håndteres selvsagt også hver for seg videre etter innsamling.
Koster det noe å levere avfall på avfallsmottakene?
For deg som er privatperson og betaler renovasjonsgebyr til en av våre eierkommuner er prisen for levering av avfall lagt inn i renovasjonsgebyret. Du betaler altså ikke noe ekstra når du kommer på avfallsmottaket. Dette forutsetter at avfallet blir levert med personbil med eller uten tilhenger, og at avfallet sorteres ved levering.
Er det næringsavfall bes du ta kontakt for priser.
Hvordan finner jeg ut hva forskjellige ting skal sorteres som?
Det kan du for eksempel finne ut av ved å gå inn på linken som heter sortere.no på hovedsiden vår. Der velger du kommune og skriver inn hva det er du vil sortere så vil du få svar på hva det kildesorteres som.
Du kan også ta kontakt med oss så kan vi hjelpe deg.
Hva gjør jeg når jeg har mer avfall enn det som er plass til i dunken?
Sorterer du papir/papp, plast og glass og metallemballasje bør det være nok plass til restavfallet i dunken.
Om du har ekstra mye papir eller glass- og metallemballasje kan du kontakte oss og få større/flere beholdere uten kostnad. Du kan også sette frem så mange returplastsekker som ønskelig på tømmedag.
Har du fortsatt for mye restavfall kan du levere det gratis på lokalt avfallsmottak eller om det er et gjentakende problem er det mulig å øke størrelsen på restavfallsdunken mot en økning i renovasjonsgebyret. Kontakt din kommune for å gjøre endringer i renovasjonsgebyret.
Når må avfallet settes frem?
Renovasjonsbilene starter kl. 06.00. Skal du være garantert henting må avfallet være tilgjengelig fra dette tidspunktet.
Hvilke regler gjelder for plassering av trilledunker?
Beholderne skal plasseres synlig. Trilledunkene skal ikke stå mer enn 5 meter fra renovasjonsbilens stoppested.
Bilens stoppested er som hovedregel offentlig vei.
Disse kravene er i henhold til avfallsforskriften som gjelder for Hallingdal og Krødsherad.
Selger dere inngjerding/stativ til dunkene?
Ja, vi selger "stativet". Dette passer til en dunk (både 140 liter og 240 liter) og er spesielt godt egnet der man setter frem en dunk på tømmedag. Les mer på stativet.no og ta kontakt med oss for pris og bestilling.
Kan man sette ut ekstra sekk med restavfall?
Nei, avfall uten om dunkene vil ikke bli tatt med. Har du avfall utover det du har plass til i dunkene leveres dette på lokalt avfallsmottak. Har du behov for å levere ekstra avfall hele året bør du kanskje ha et større abonnement.
Gjelder det papir/papp eller glass-/metallemballasje kan du få større dunk uten ekstra kostnad. Gjelder det restavfall kan du øke abonnementet og få større dunk.
Hvordan leverer vi plast?
Husholdningsplast skal fortsatt leveres i tilegnet sekk. På tømmedag henges sekken på kroken som er på dunken for papir/papp. Du kan levere så mange sekker plast som du har behov for hver gang.
Sekker med husholdningsplast kan også leveres på lokalt avfallsmottak.
Hvordan deltar jeg i returkartonglotteriet?
Skyll, brett og lever. Både kubber (6 i den 7ende) og enkelt kartonger kan være et lodd i returkartonglotteriet. Enkeltkartonger vil være med i trekningen om 10.000,- Men for å være med i trekningen om 100.000,- er det fortsatt kartongkubber som gjelder. Det skal da være seks kartonger oppi den sjuende (for skolemelk gjelder fire kartonger i den femte).
Kartongene eller kubbene leveres i dunken for papir/papp eller på lokalt avfallsmottak. HUSK å merke de med navn og telefonnummer! Da blir de med i trekningen i returkartonglotteriet. For mer informasjon se under fanen Husholdninger øverst på siden her.
Hva med kompostering hjemme?
Det er selvsagt mulig for de som ønsker det å drive med hjemmekompostering.
Det har vært noe rabatt på renovasjonsgebyret i de fleste kommunene for de som driver med hjemmekompostering med godkjent utstyr og gjennomført kurs i regi av Hallingdal Renovasjon. Kontakt din kommune for spørsmål om og eventuell søknad om rabatt.
Kurs i hjemmekompostering vil bli annonsert i Hallingdølen og Bygdeposten, samt på vår hjemmeside og facebookside.
Kan jeg få dunk til plast?
Plastemballasje skal leveres i sekk på tømmedag. Sekken henges på kroken på papirdunken.
Dunker til plast er kun ment som oppbevaring mellom tømminger.
I utgangspunktet tar vi ikke med returplastsekker som står i stativ/dunk på tømmedag.
Containeren på returpunktet er helt full - hva gjør jeg?
Noen ganger rekker vi ikke tømme alle returpunktene med det samme de blir fulle. Dessverre skjer dette oftest på utreisedager som også er da det er flest som skal levere avfall.
Det er likevel ikke tillatt å sette avfallet utenfor. Du må heller ta et med til neste returpunkt. Det kan du søke opp på sortere.no
Ønsker du å varsle oss om fullt returpunkt kan det gjøres på telefon 32086110 mellom klokken 08.00 - 15.00 på hverdager eller på firmapost@hallingdalrenovasjon.no du kan også sende oss en melding på facebook.
Vi minner også om at man aldri kan parkere slik at man hindrer tømming av avfallsbeholderne, heller ikke i feriene da vi har renovatører ute for å tømme også på helg- og helligdager i de periodene.
Hvor kan dunkene plasseres?
Dunkene kan plasseres hvor du ønsker, men på tømmedag skal de stå maksimum 5 meter fra veien der renovasjonsbilen stopper. Avstanden gjelder den nærmeste dunken.
Informasjon om din kommune